петак, 11. мај 2012.

Описно оцењивање ученика у првом разреду основне школе




        Ближи се крај школске године и сви они који предају у првом разреду знају колико их посао чека око описних оцена. Нема неког јасног и прецизног упутства како треба да изгледа описна оцена, осим општих смерница. Ја сам овде покушала да систематизујем оно што знамо о описном оцењивању и применим у настави енглеског језика. 

    На основу Закона о основама система образовања и васпитања (Службени гласник бр. 58/04, 72/09): 

У првом разреду основног образовања и васпитања оцењивање и закључна оцена су описни и ученик прелази у наредни разред.” (члан 108, СГ 72/09)


и Правилника о оцењивању ученика основне школе (Службени гласник бр. 93, 17.08.2004):


Члан 9

Ученик се оцењује описно из обавезних, изборних и факултетивних наставних предмета у првом разреду [...].

Члан 14

Закључна описна оцена се даје на крају првог и другог полугодишта на основу описних оцена о развоју и напредовању ученика у току школске године из обавезних, изборних и факултетивних наставних предмета.

Члан 12 

Описна оцена из наставног предмета у првом разреду је опис постигнућа ученика у остваривању циљева и задатака прописаних наставним планом и програмом, као и ангажовање ученика.

Постигнуће ученика из става 1. овог члана описује се на основу нивоа остварености циљева и задатака на чијем остварењу треба да ље радити.

Члан 13

Описна оцена садржи најмање један од следећих елемената:

опис остваривања циљева и задатака прописаних наставним планом и програмом; 

опис ангажовања ученика у настави; 

препоруке за даље напредовање ученика. 


Примери са семинара:

Активно учествује у раду, савладао градиво предвиђено наставним планом и програмом и може да га примени у свакодневним ситуацијама. All the compliments!

Учествује у раду на часу и савладао већи део предвиђеног градива. Мало више пажње на часу и резултати ће бити одлични/неће изостати.

Заинтересован за рад и делимично савладао предвиђено градиво. Више пажње на часу/ доносити редовно прибор/ бити мало дисциплинованији и енглески ће бити бољи!

Зна да оствари основну комуникацију на енглеском, има велики фонд речи и има леп и правилан изговор.

Има солидан фонд речи, разуме питање и уз одговарајућу помоћ и корекцију, зна да одговори на питање.

Зна речи али их не повезује у реченице. Отежано остварује комуникацију на часу. Механички репродукује песмице и рецитације. 

Препознаје језик који учи, његову интонацију и гласове.

Разуме наставников говор, аудио записе, зна да се представи и поздрави.

Представља породицу и пријатеље и у потпуности зна да именује предмете из окружења и основне радње. 


Још неки примери описних оцена:

Ученик је савладао већи део речи које именују предмете у учионици и уме да их показује и препознаје на слици. Зна скоро све боје и броји до 10 уз малу наставникову помоћ. Учествује у игри и раду на часу. Разуме питања о омиљеној боји, годинама и уз наставникову корекцију уме да одговори на њих. Мало више пажње и резултати ће бити одлични!

Завршна размишљања

Ово су само неки предлози. Описна оцена не треба да постоји шаблонски већ се описују конкретна знања, вештине и умења сваког ученика понаособ. Такође, описна оцена се не сме везивати за нумеричку оцену и да се на тај начин праве листе. Значајну помоћ пружа Блумова таксономија и глаголи који иду уз одређени ниво.


Знање
Разумевање
Примена
Анализа
Синтеза
Евалуација
памти претходно научени садржај
овкадава значењем садржаја
користи научено у новим и конкретним ситуацијама
разуме садржај и структуру материјала
формулише и гради нове структуре од постојећих знања и вештина
просуђује о вредности садржаја за дату сврху
цитирати
дефинисати
нумерисати
идентификовати
указивати
обележити
навести
лоцирати
подесити
именовати
кратко описати
поентирати
сетити се
препознати
изабрати
изјавити
репродуковати
писати
саставити табелу
постизати
артикулисати
асоцирати
окарактерисати
разјаснити
класификовати
конвертовати
разликовати
означити
описати
дискутовати
објаснити
навести пример
лоцирати
парафразирати
предвидети
направити преглед
резимирати
пребодити
утврдити
прилагодити
применити
именовати
рачунати
класификовати
комплетирати
прорачунати
спроводити
конструисати
склопити
демонстрирати
одредити
открити
успоставити
проценити
запослити
истраживати
изложити
утицати
илустровати
истражити
правити
манипулисати
одржавати
модификовати
оријентисати
изводити
вежбати
предвидети
производити
обезбедити
успоставити однос
поставити
симулирати
решити
користити
анлизирати
рашчланити
категоризовати
упоредити
правити контраст
успоставити узајамни однос
изводити закључак
детектовати
разликовати
одвајати
испитивати
уобличити
груписати
управљати
повећати
смањити
наћи најбоље решење
наручити
кратко описати
одабрати
обучити
трансформисати
утврдити
склопити
направити буџет
кодирати
комбиновати
саставити
конструисати
креирати
обрадити
дизајнирати
развити
проширити
олакшати
уопштити
побољшати
интегрисати
организовати
планирати
припремити
производити
довести у везу
исправити
направити редослед
спецификовати
оживети
оценити
комуницирати
закључити
размотрити
консултовати
критиковати
приказати
одлучивати
одбранити
откривати
извести
проценити
оценити
рангирати
преводоти
просуђивати
оправдати
мерити
предвидети
преписати
ранкирати
оправдати
класирати
бодовати
тестирати
дати валидност
верификовати












Нема коментара:

Постави коментар