У књизи „Мишљење и
говор“ Виготски износи став да „у сарадњи, уз нечије руковођење и уз нечију
помоћ дете увек може урадити више и решити теже задатке него самостално“
(Vigotski, 1996а: 187). Ниво дететовог тренутног развоја назива се ниво
актуелног развоја (НАР), а ниво до ког може да стигне у сарадњи је зона
наредног развоја (ЗНР):
Већа или мања могућност прелажења детета од онога што
уме да ради самостално ка ономе што уме да ради у сарадњи и јесте најупадљивији
симптом који карактерише динамику развоја и успешност интелектуалне делатности
детета. Она се потпуно подудара са зоном његовог наредног развоја. (Vigotski,
1996а: 188)
Дакле, зона наредног развоја може се дефинисати као
ниво перформансе до ког ученик може да стигне уколико му у интеракцији помаже
напреднији саговорник. Када ученици у пару или групи раде неки задатак, они
допуњују један другог и усвајају нове облике, које нису претходно знали, како
би остварили бољу комуникацију или напредовали:
Зато је учење најплодније онда кад се обавља у
оквирима раздобља одређеног зоном наредног развоја... А наша истраживања су
показала да је у тим раздобљима посреди чисто социјална природа процеса развоја
виших психичких функција, која настаје услед културног развоја детета, развоја
чији су извор сарадња и учење. (Vigotski, 1996а: 190−91)
Напредовање из НАР у ЗНР представља основу сарадничког
учења (ову идеју је касније елаборирао Брунер и она се јавља у његовим радовима
под термином scaffolding): „Нет-генерација често преферира да учи и ради у
тимовима. Приступ вршњак-до-вршњака (peer-to-peer) је уобичајен, такође
студенти помажу један другом. Уствари, Нет-генерација сматра вршњаке
повјерљивијим од наставника када треба одредити чему посветити пажњу“ (Manuel,
2002, према Kljakić, 2007а).[1]
Један од разлога зашто су вршњаци спремни да уче једни од других јесте и осећај
равноправности који се јавља међу ученицима, те тиме и жеља да уче једни од
других:
У
међусобној интеракцији се увиђа
граница сопственог понашања и како оно утиче на друге. Схвата се значај
заједничких договора, поштовање дефинисаних правила, а то је пут развијања
одговорности. Кроз међусобну вршњачку размену развија се осећај заједништва и
задовољава потреба припадања групи. (Марковић Е. , 2010)
Импликације за
наставу су да ученицима треба пружити друштвено богато окружење у коме они могу
да истражују домене свог знања заједно са својим вршњацима, наставницима и
стручњацима са стране; курсеве за учење на даљину треба креирати тако што ће
обиловати алатима који омогућују дискусије, сарадничко писање, решавање
проблема и подршку у учењу.
Нема коментара:
Постави коментар