Одмах да се
изјасним пре него што ме неко погрешно схвати: сматрам да наставник мора да има
писану припрему за час. Предметни наставник који има по неколико програма у
току дана (неколико различитих одељења, разреда, па чак и предмета) мора на
неки начин да забележи шта ће радити. Учитељ такође – он има пет-шест
различитих предмета сигурно. Оно што мени смета је форма која се намеће. Следи монолошка
питање-одговор метода по овом питању у вези са потенцијалним читачима те
несрећне припреме (метод рада: монолошка, поткатегорија: сама питам, сама
одговарам; облик: фронтални; тип часа: систематизација вишегодишњег искуства у
настави).
Устаљено
мишљење је да наставник треба да напише такву припрему за час да ако не може да
дође онда онај ко ће да га замени може да на основу наставникове припреме одржи
час. Да неће домар да га замени? Теткица? Они не знају методику а ни предмет па
би њима стварно требало написати све. Психолог или педагог? Они знају методику,
али не знају садржај. Па и за њих треба све. Помоћник директора или директор?
Исто као и претходно. Ја сам сигурна да са мојом припремом за час енглеског
језика, уредно написану на српском језику и на три стране, свако од горе
наведених актера може да одржи час и да се не примети да физички нисам присутна.
Можда би требало да пишем и фонетску транскрипцију за оне који нису баш сигурни
око изговора.
Уколико је
припрема намењена да се провери рад наставника када дође интерна или екстремна
инспекција, онда они који долазе су, претпостављам, на неком од облика стручног
усавршавања. Читају припрему и информишу се о методама, облицима, циљевима и
задацима. Знате, они то не умеју сами да процене кад гледају час. Мора
наставник да им напише да је активност бр. 5 рад у групи а метода кооперативно
учење. (Упс... „кооперативно учење“ не постоји као метода у педагогији на
српском, наставници енглеског морају да пронађу термин на српском, тј. да
напишу која је то најприближнија метода код нас).
Нећу више
да иронишем. Да се изјасним гласно, да не буде после нисмо те добро схватили:
домар, теткица, педагог, психолог, помоћник, или ко год није из наставникове
струке и не треба да држи час из
струке наставника. Ваљда је то нормално?! Они ће или чувати децу на том часу да
не праве хаос у учионици (случај прва два) или у случају осталих, радити нешто
у вези са наставом, учењем, развојем вештина, имају они већ своје теме
(толеранција, сарадња, вршњачко учење, другарство...). Случај контроле
наставниковог рада – да ли је могуће да они који долазе стварно мисле да су то
битни елементи часа? Да поставимо овако ствари: њима не треба дати припрему,
него они треба да основу посматрања часа да утврде да ли наставник има разне
облике, методе, циљеве, итд. и да ли је час успешан. Друго је питање да ли су
они стварно компетентни да то умеју да процене...
Коме онда служи
припрема? Наставнику. Да се он
подсети и води час. Ако дам ту припрему посетиоцу, шта ја да радим? Не мора свака
посета да буде најављена, и не треба, а сваки час треба да буде припремљен. Али моја
припрема је за мене, ни за кога другог. Могу да је дам на увид, да се види да
сам ја радила на томе, али наметање обрасца од три стране је бесмислено. Не
могу да се снађем у припреми на три стране, како не схватате! Немам времена на
часу да листам и тражим шта ћу да радим следеће. То су практични аспекти.
Требају ми белешке које су јасне мени, на једној страни која ће стајати испред
мене и са које једним летимичним погледом могу да знам шта и како даље да не
заборавим нешто. Ако имам пет одељења истог разреда, да будем сигурна да сам
свима исто рекла (а не после се сетим да сам то рекла онима из другог одељења а
оне овима...)
А други
наставник из моје струке који би ме заменио – па он ваљда зна да испланира час
у складу са методама и садржајима нашег предмета. Њему не треба моја припрема,
уме ваљда да одржи час. Њему само треба наставна јединица, остало ће сам да
осмисли.
Погледајте шта пише о писаној припреми у Речнику лингводидактичке терминоголије, аутор Вучина Раичевић:
Погледајте шта пише о писаној припреми у Речнику лингводидактичке терминоголије, аутор Вучина Раичевић:
U potpunosti se slažem s Vama, Danijela. Moja priprema je moja priprema i treba da služi meni a ne nekom drugom. Što se tiče propisane norme, moram priznati da sam ja mali buntovnik - pišem po svom obrascu i to još na engleskom. Pa, ko voli, nek izvoli.
ОдговориИзбришиЈа чак и немам одређени образац: имам више начина у зависности од тога какав ми је час. Некад само број стране са одабраним вежбањима, некад цртам изглед табле, некад имам листинг питања, некад стварно пишем две-три стране по потреби... Све зависи од часа. Али наметање форме од стране екстерних фактора ми је неприхватљиво.
ОдговориИзбришиBezbroj puta sam pokušavala da održom čas strikno se držeći pripreme. Nikada nisam uspela u tome. Pisala sam ih na različite načine, od onih jednostavnih, preko detaljnih do gotovih koje sam nalazila ili od različitih izdavača. Najbolji časovi su bili onda kada sam stala pred učenike, duboko uzdahnula i zajedno sa njima realizovala čas. Naravno, bilo je tu lične pripreme ali, ne u pisanoj formi. Onda sam čas završavala sa oduševljenjem a učenici su bili prezadovolji. Bajkovitost nastavne jedinice koja nastaje u trenutku je nezamenljiva. U to sam se uverila bezbroj puta. Naravno, to ne znači da sam protiv priprema naročito za početnike dok ne steknu iskustvo i ne savladaju početnu tremu.
ОдговориИзбришиДанас нам је стигао одговор из Министарства: Припремање за наставу
ОдговориИзбришиПрипремање наставе је обавеза сваког наставника и по решењу о раду
наставник има за припрему 10 часова седмично. Непосредна припрема наставника за
рад подразумева израду писане припреме која представља дидактичко-методичко
структурирање часа. Наставници се редовно припремају за наставу водећи рачуна о
избору садржаја, метода, облика и средстава за рад. Припремање за час треба да буде
засновано на уважавању различитости код ученика у погледу њиховог знања, искуства и
способности, укључујћи и ученике са тешкоћама у развоју. За припремање наставници
користе стручну литературу, интернет и друге изворе.
Не постоји прописан образац за дневне припреме наставника.
Дневне припреме наставник пише на основу месечног оперативног плана за дати
предмет.
Припреме за час могу да буду и из ранијих година, с тим што треба да буду
прилагођене одељењу и условима у којима се настава реализује.
Предлог 1:
Основни елементи писане припреме су:
1. предмет, разред, oдељење;
2. назив и редни број часа наставне јединице;
3. циљеви и/или исходи;
4. главне садржинске целине часа и оквирно време потребно за њихову реализацију;
5. активности ученика и наставника, облици, методе и наставна средства, описани на
начин који наставник сматра сврсисходним;
6. евалуација и белешка са часа (осврт на реализовани час, подсетник за будуће
планирање).
Предлог 2:
Основни елементи писане припреме су:
1. предмет, разред, oдељење;
2. назив и редни број часа наставне јединице;
3. циљ часа (који се може исказати и једном реченицом) и/или исходи;
4. главне садржинске целине унутар којих треба побројати планиране активности, и
за сваку навести облик и метод рада; 11
5. напомену (у којој ће наставник по свом нахођењу написати оно што му је битно,
уколико за тим има потребе).
Горенаведени предлози нису обавезјући већ су дати као оријентациони предлог.
Уколико се припреме за исти предмет, разред, профил и смер налазе у истој свесци
или фолдеру, довољно је на почетку навести те податке.
Наставник-приправник припреме пише на начин који договори са ментором. За
остале наставнике писана припрема је неопходна на начин који наставник сматра
најбољим за свој рад.