- разуме краће текстове који се односе на поздрављање, представљање и тражење / давање информација личне природе;
- упореди и опише карактеристике живих бића, предмета, појава и места, користећи једноставнија језичка средства;
- постави и одговори на једноставнија питања личне природе;
- упути једноставан предлог;
- итд.
Исходи учења су изјаве о томе шта се очекује да ће ученик
умети да ради као резултат процеса учења. То су изјаве које тачно одређују шта
би ученик требало да зна, разуме и уме да уради по завршетку учења.
Од наставника се очекује да ове опште исходе "операционализује", уситни и прилагоди ученицима са којима ради. На који начин нам овде може Блумова таксономија помоћи? Првенствено у планирању рада. Приликом писања исхода за оперативне планове и дневне припреме, корисно је имати на уму таксоглаголе - то су заправо обични глаголи који одговарају одређеној категорији нивоа знања према Блумовој таксономији. Наш крајњи циљ је достићи више нивое таксономије, односно развити мишљење вишег реда (Анализирати, Евалуирати и Креирати), али то није могуће док се не савладају основни нивои. Задатак наставника је да испланира наставу на тај начин да постепено ученике води од основних до највиших нивоа когнитивних процеса.
У наставку следи преглед категорија когнитивних процеса са додатним објашњењима и глаголима који се могу користити за писање исхода. Наведени глаголи
нису
искључиво
везани
за
једну
категорију.
Поједини
глаголи
се
појављују
у
више
категорија.
Сваки
од
наведених
глагола
треба
применити
у
контексту
нивоа
знања.
Увек
погледати
и
објашњење
нивоа.
Памтити
|
Разумети
|
Применити
|
|
„довлачење“ одговарајућег знања из дуготрајне меморије
|
одређивање значења задатог упутства, укључујући усмену, писану или сликовну комуникацију
|
спровести процедуру у датој ситуацији
|
|
·
препознавање
·
присећање
|
·
образлагање
·
давање примера
·
класификовање
·
сажимање
·
закључивање
·
поређење
·
објашњавање
|
·
извршавање
·
имплементирање
|
|
груписати
дефинисати
забележити
идентификовати
изабрати
избројати
извести
изјавити
изоставити
именовати
испитати
испричати
кратко описати
меморисати
набројати
навести
нумерисати
обележити
означити
описати
повезати
показати
покупити
поновити
представити
препознати
присетити се
пронаћи
репродуковати
саставити табелу саопштити
сетити се
спеловати
указати
укратко описати
уредити
утврдити
цитирати
|
закључити
известити
изразити
илустровати
истицати
критички
лоцирати
објаснити
образложити
одабрати
описати
оправдати
оценити
парафразирати предвидети препознати
повезати
превести
прегледати
пренети
прерадити
променити
протумачити
разврстати
разликовати
расправљати распознавати проценити
решити
саставити
супротставити преокренути
указати
уопштити
установити
утврдити
|
говорити о
драматизовати
експериментисати
завршити
изабрати
израчунати
илустровати
испитати
конструисати
манипулисати
модификовати
организовати
открити
оценити
показати
предвидети
пренети
применити
припремити
произвести
пронаћи
протумачити
радити
развити
распоредити
решити
селектовати
скицирати
употребити
управљати
|
|
|
·
препознаје датуме важних историјских догађаја
·
наводи датуме важних историјских догађаја
·
одговара на питања у вези са текстом (reading comprehension)
|
·
парафразира текст
·
наводи примере различитих стилова у уметности
·
класификује дате примере у категорије
·
пише сажетак проучаваних или посматраних догађаја
·
на основу примера долази до закључка о граматичким правилима
·
пореди историјске догађаје са садашњим стањем
·
успоставља узрочно-последичне везе: објашњава узроке важних
историјских догађаја
·
дискутује зашто се књижевни лик понашао на одређени начин
|
·
примењује процедуре/правила у сличним и познатим ситуацијама
·
примењује процедуре/правила у новим и непознатим ситуацијама
|
Развијање мишљења вишег реда (енгл. Higher-order thinking)
Анализирати
|
Вредновати
|
Створити
|
|
разбијање материјала у саставне делове и утврђивање у каквој су вези делови међусобно, односно са целокупном структуром или сврхом
|
изношење судова који се заснивају на критеријумима и стандардима
|
састављање елемената како би се створила нова, кохерентна целина или како би се направио оригинални производ
|
|
·
диференцирање
·
организовање
·
приписивање особина
|
·
проверавање
·
изношење критике
|
·
стварање
·
планирање
·
прављење
|
|
анализирати
говорити о
даље поделити
закључити
извести закључак
изнети
израчунати
илустровати
искриминисати
испитати експериментисати
истаћи
истражити
категорисати
класификовати
критиковати
наложити
обавити инспекцију
организовати
повезати
поделити
поставити питање
приметити
проценити
раздвојити
разликовати
расправљати
скицирати
тестирати
упоредити
утврдити
|
вредновати
дискриминисати
закључити
заступати
изабрати
измерити
критиковати
објаснити
одбранити
одлучити
оправдати
оценити
подржати
постићи
предвидети
преносити
препоручити
прерадити
приложити
просудити
протумачити
проценити
разликовати
рангирати
резимирати
решити
уважити
уверити
упоредити
утврдити
|
генерисати
говорити о
дати аргумент
измислити
интегрисати
категорисати
комбиновати
компоновати
конструисати
модификовати
направити
организовати
осмислити
планирати
предложити
прерадити
прикупити
припремити
произвести
пројектовати
развити
ревидирати
резимирати
реконструисати
реорганизовати
руководити
саставити
створити
успоставити
формирати
формулисати
|
|
·
уме да направи разлику између важних и неважних делова у материјалу
·
утврђује на који начин се елементи уклапају у целокупну структуру
·
одређује тачку гледишта аутора текста у односу на његов политички
ангажман
·
анализира префиксе како би утврдио на који начин се мења значење
речи
|
·
утврђује да ли је било недоследности у процесу
·
процењује који је од датих метода најбољи за решавање проблема
·
учествује у вршњачком оцењивању користећи чеклисте или рубрике
|
·
поставља нове хипотезе које би објасниле неки феномен
·
планира писање семинарског/истраживачког рада на дату тему
·
прави кућицу за птице
·
пише есеј/састав
·
припрема усмену презентацију
|
Нема коментара:
Постави коментар